Zaterdag 19-11-2011

Ook op zaterdag 19 november kun je tussen 18:00 en 20:00 uur weer afstemmen op Radio A-fm om te luisteren naar een nieuwe aflevering van het programma Joosten in het Weekend. Dit keer hebben we weer twee telefonische interviews.

Rond 18:30 uur gaan we contact opnemen met Kees. Kees is toetsenist en zanger bij de Eindhovense popband Bots. De band was met name in de jaren '70 razend populair, maar treed nog steeds op. Bots ontstaat in 1974 als afstudeerproject aan de Sociale Akademie van vormingswerker Hans Sanders. Hij weet voor het idee een aantal bevriende muzikanten te interesseren en Peter Koelewijn, met wie hij in 1966 samenwerkt in 4PK, te interesseren voor een plaatopname. Met de in 1975 uitgebracht lp 'Van kwaad tot erger' is Bots uniek voor de jaren 70 als eerste band die een volledig Nederlandstalig repertoire weet te brengen. Hoewel het album niet bedoeld is als "politieke lp", wordt de groep wel in die hoek geduwd. Bots wordt veel gevraagd voor evenementen die georganiseerd zijn vanuit een politieke stellingname. Van de lp getrokken singles als 'Het lied van de werkende jeugd' en 'De man' zorgen ervoor dat Bots ook op de tv verschijnt. De lp wordt een groot succes, zowel in Nederland als in België, wat tot gevolg heeft dat Bots veel live kan optreden, tot soms zeven keer per week. Begin 1976 wordt Bots als eerste Nederlandse popgroep uitgenodigd in het Oostblok. Tijdens het Festival van het Politieke Lied in Oost-Berlijn (DDR) draagt de groep het lied 'Zeven dagen lang' op aan de zanger/dichter Wolf Biermann, die dan al tien jaar onder een optreedverbod gebukt gaat. Het wordt hen niet in dank afgenomen door festival en autoriteiten. In 1976 ook neemt Bots de tweede lp op, 'Voor God en vaderland'. Het eerder genoemde 'Zeven dagen lang' van deze lp wordt een hit. Andere nummers, zoals 'Pro deo voor de EO' worden door sommige omroepen geboycot. Maar Bots is populair. Vooral bij benefietconcerten, solidariteitsfestivals, politieke manifestaties en protestacties is de groep een veel geziene gast. In 1977 krijgt de groep opnieuw een uitnodiging om in de DDR te komen spelen, ondanks de commotie een jaar eerder. Een tournee van een week wordt eraan vastgeknoopt. En er wordt een bijdrage geleverd aan het project Zing in je moerstaal, waarin Hans Sanders het gedicht 'Rond' van Bert Schierbeek op muziek zet en met de groep op de plaat zet. Een derde lp, 'Wie zwijgt stemt toe', wordt begin 1978 uitgebracht. Van dit album worden twee singles uitgebracht, waarvan alleen 'Popmuzikant' een bescheiden hitnotering krijgt. Voor de vierde lp, 'Je voelt pas nattigheid als je droogt komt te staan', wordt gekozen voor teksten met een wat minder politieke lading. Bots wil een popgroep zijn die zowel voor verpleegsters en studenten als voor punkers speelt. Een optreden in Frankfurt op het festival 'Rock gegen Rechts' in juni 1979 zorgt voor Bots voor de grote Duitse doorbraak. De groep is gewend om voor grote massa's te spelen en weet in drie kwartier een publiek van 70.000 man in extase te brengen. En dat nog wel met in het nederlands gezongen teksten. Er volgt een serieus aanbod om de muziek te voorzien van Duitse teksten. Daar heeft de groep wel oren naar, omdat in Nederland en België het zalencircuit al twee keer rondgespeeld was. In oktober 1980 ligt de eerste Duitstalige lp in de winkels. De vertalingen worden geleverd door gerenommeerde tekstschrijvers als Wolf Biermann, Günter Walraff, Henning Venske (van Sesam-Strasse) en Peter Tobiasch (Frankfurter Allgemeine). Om de plaat te promoten reist Bots per vliegtuig alle radio-stations in West-Duitsland af en geven de leden talloze interviews. In februari 1981 begint een anderhalf jaar durende tournee. Ook in Duitsland worden ze veel gevraagd voor protest-acties, solidariteitsconcerten, politieke jeugdfestivals en verkiezingsbijeenkomsten. Het levert de groep een grote populariteit op. In enkele maanden tijd worden er van de eerste twee Duitstalige lp's meer dan 400.000 exemplaren verkocht. Pas eind 1982 krijgt de groep wat tijd om muzikaal adem te halen en te gaan denken aan een nieuw album. Die komt er in mei 1983, 'Schön krank'. Weer volgt een overvloed aan optredens en toernees, die tot midden 1985 duurt. In deze periode speelt Bots voor het grootste publiek uit de carrière. Dat is in West-Berlijn op het festival Künstler für den Frieden, waar 500.000 mensen aanwezig zijn. In 1986 brengt Bots nog een vierde Duitstalige lp uit, 'Lass die Sterne stehen', die echter maar matig verkoopt. Wel gaat de groep opnieuw op tournee. Tot midden 1988 blijft Bots in de beide Duitslanden optreden, maar in juni wordt daar een streep onder getrokken met twee live-optredens direct op tv, een in de DDR en een in West-Berlijn. In juni 1989 wordt begonnen met nieuwe opnames, nu in het Nederlands, wat uiteindelijk leidt tot de cd 'Paradijs', die begin mei 1990 in de winkels ligt. Bots treedt incidenteel op, onder meer op diverse festivals op het Eindhovense Wilhelminaplein. In 2001 speelt Bots op het Folkwoods festival in Eindhoven. De lovende recensies en de enthousiaste reacties van het publiek sterken de leden van de band in de overtuiging dat ze nog steeds bestaansrecht heeft. Eind 2003 is Hans Sanders begonnen met het schrijven van nieuwe songs voor een nieuwe cd. In 2007 kwam Hans te overlijden. Rik Polman werd gevraagd om na de begrafenis met de band een aantal Botsnummers te zingen. Toen bassist Noutd een half jaar later zijn 60ste verjaardag vierde en met Bots wilde spelen op zijn feest, werd wederom Rik gevraagd om mee op te treden. Van daaruit is het idee ontstaan om er mee verder te gaan. Inmiddels treed de band weer regelmatig op, maar met name in Duitsland. Op vrijdag 25 november staat Bots in de Xinix in Nieuwendijk. Naar aanleiding daarvan spreken we zaterdag met Kees. Voor meer informatie over Bots kun je kijken op de website: www.bots-muziek.nl.

Foto: www.bots-muziek.nl
 

Rond 19:30 uur nemen we contact op met Coen. Hij is zanger en gitarist bij de Osse popband Sidewalk. Sidewalk is eigenlijk niet eens een band, maar het werk van singer/songwriter Coen van der Horst. Op het podium wordt Coen bijgestaan door een band. Tot ongeveer zijn 19e levensjaar had Coen volgens eigen zeggen weinig kennis van 'goede muziek'. Dat verandere opslag toen hij een fragment van de Beatles film 'A Hard Days Night' zag en hij bemerkte dat hij bijna elk nummer kende. Het bleek dat zijn ouders hadden veel van deze muziek draaide toen Coen en zijn broers nog kinderen waren. Deze (her)ontdekking was belangrijk voor Coen. Hij absorbeerde alle Beatles album en rolden zo vanzelf in albums van andere grote bands. Het was ook rond deze tijd dat hij begon met het schrijven van zijn eigen nummers. Zoals echter bij de meeste artiesten het geval is, had hij weinig vertrouwen in zijn eigen werk en waren opnamens of live optredens nog niet aan de orde.Het duurde tot de zomer van 2004 voor hij zijn eerste demo opnam: 'These Songs I Wrote'. Na deze demo kwam het balletje opgang. In 2009 besloot Coen dat het tijd was om zijn muziek serieuzer op te pakken en een muziekcarrière een kans te geven. Hij begon met het opnemen van een volwaardig album. Dit resulteerde in het debuutalbum van Sidewalk: 'Tuesday's A Day To Remember'. Aanstaande zaterdag praten we hierover met Coen en over tal van andere zaken. Voor meer informatie over Sidewalk kun je kijken op de website: www.musicbysidewalk.com.

Foto: http://www.musicbysidewalk.com/index.php/band

 

Mocht je nog wat te melden hebben dan kun je bellen naar 0162 - 406 406 of een e-mail sturen naar: .