Zaterdag 03-03-2012

Op zaterdag 3 maart is Joosten in het Weekend wederom te beluisteren op het Nieuwe geluid van Altena: Radio A-fm. In deze uitzending besteden we uiteraard weer volop aandacht aan nieuwe muziek uit Nederland. Dit keer hebben we ook weer twee interviews, namelijk met Communication Breakdown en met Hit Me TV.

Rond 18:30 uur gaan we contact zoeken met de Bredase pop/rock-band Communication Breakdown. Deze band is onstaan uit twee bands waaruit de broers Vic en Oscar van den Bosch besluiten samen te werken. Uiteindelijk verschijnt in 2002 het debuut 'Ed-Delicious', een mengeling van bluesy rock en pop waar CB krampachtig zoekt naar een eigen geluid.CB speelt ondermeer in W2, 013 en er wordt een tour ondernomen in Duitsland. Na een bezettingswisseling besluit liedjesschrijver Vic de muzikale koers te wijzigen. Resultaat is de release 'High On Coffee'  waar de songs meer gestructureerd klinken in vergelijking met de voorganger. Ook tekstueel toont het geheel meer diepgang. In deze periode haalt de band prompt de halve finale van het Emergenza project. CB speelt vaker akoestische sessies, temeer omdat de nummers een melodisch karakter krijgen. Ook wordt Communication Breakdown gevraagd om het campagnelied van de Socialistische Partij te verzorgen. De kreet ..Kleur de Straten Rood.. wordt het thema van de verkiezingen. In 2009 wordt begonnen met de opnamesessies van het album 'Waiting For June'. Deze verlopen uiterst moeizaam maar uiteindelijk verschijnt dan toch het album als tijdelijke gratis online release. Communication Breakdown klinkt sprankelender als voorheen en het album is een geslaagde mix van uitstekende composities met muzikale hoogstandjes. Op 'Waiting For June' is de leerschool van de leden duidelijk aanwezig. De liedjesstructuren en meerstemminge zangpartijen doen denken aan het betere werk van Crowded House. Ook qua diversiteit zit Communication Breakdown met deze band op een lijn. De muzikale invulling refereert aan de intelligente gitaarpop als Manic Street Preachers en Radiohead. Zaterdag horen we meer over deze band. Mocht je nu al nieuwsgierig geworden zijn naar Communication Breakdown, dan kun je voor meer informatie kijken op de website: www.cb-band.com.

Foto: http://www.myspace.com/cbreakdown

 

Rond 19:30 uur gaan we contact opnemen met de Amsterdamse indiepopband Hit Me TV. Net toen iedereen dacht dat het stil zou blijven rond HIT ME TV, komt het Amsterdamse viertal met het langverwachte tweede album. Wie een een album in het verlengde van het titelloze debuut vol blazende danspop verwachtte staat een verrassing te wachten. Ja, HIT ME TV kan nog steeds beuken en blazen, maar springen is niet meer genoeg bij HIT ME TV anno 2012. Opnieuw is samengewerkt met de Vlaamse producer Frank Duchêne (Hooverphonic, Ozark Henry, Soulwax). IIII III I is een divers album; de gelaagde songs gaan van dik en dansbaar tot vervreemdend en elektronisch. Op het eerste album was de karakteristiek felle zang van Jaap Warmenhoven blikvanger. Nu krijgt hij de ruimte en is vocale acrobatiek niet altijd meer nodig. De indiepop grooved nu meer dan dat ie beukt. Eerste single New York Kids bewijst dat de band zich thuis voelt bij die ontwikkeling. Het debuutalbum van HIT ME TV wordt in 2008 algemeen lovend ontvangen. Het album krijgt vier sterren van NRC Handelsblad: “Dit hadden we nog niet in Nederland!” Oor spreekt over “uiterst dansbare nummers die zich in je hersenpan nestelen en er de rest van de dag niet meer uit gaan”. Succes kwam snel voor de mannen, met de single Maybe The Dancefloor op 3fm, optredens op Lowlands, Marktrock (B), tours in Engeland, België en Finland, en meer dan 50 shows in Nederland. 3voor12 roemt de “verrassende combinatie van dance en rock”, Live XS spreekt over interssante liedjes met overtuigende zang en teksten”. En dan wordt het stil rond de band. De muziekindustrie is in beweging. Daar kwam de band in 2009 achter toen de eigen platenmaatschappij, onderdeel van The Entertainment Group, ten onder ging. De Amsterdammers trokken hun eigen plan en maakten van een nadeel hun voordeel: ze trokken zich terug in een boerderij en namen de tijd om nieuw materiaal te schrijven. Die onafhankelijkheid bevalt, en het tweede album komt dan ook in eigen beheer uit. Ook in de presentatie van het nieuwe materiaal maakt de band eigenzinnige keuzes; Heeft het zin nóg een plastieken doosje toe te voegen aan je stoffige cd-kast? HIT ME TV schreef voor IIII III I twaalf nieuwe nummers, maar presenteert het nieuwe werk als een ode aan de pophistorie. Cd-hoes en videoclip ontstonden juist door beelden die de popmuziek al voortbracht te recyclen. In de eerste video kruipt de band bijvoorbeeld in de huid van Kate Bush en PJ Harvey, en na een HIT ME TV show kun je naar huis met een gerecyclede versie van je eigen oude grunge cd. Voor de albumtitel werd de eigen bandnaam hergebruikt: laat alle horizontale en diagonale lijnen weg en HIT ME TV wordt gereduceerd tot haar verticale essentie: IIII III I ligt voor je, het nieuwe album van een band met de ambitie de cd te overleven. Zaterdag spreken we met de band onder andere over het nieuwe album. Mocht je nu al nieuwsgierig geworden zijn naar Hit Me TV, dan kun je voor meer informatie kijken op de website: www.hitmetv.net.

Foto: http://www.hitnmetv.net

 

Als laatste ook nog de vaste onderwerpen zoals muzieknieuws van afgelopen week en aandacht voor nieuwe demo's/albums en bovenal natuurlijk heel veel muziek. 

Mocht je nog wat te melden hebben dan kun je bellen naar 0162 - 406 406 of een e-mail sturen naar: .